28 June 2011

unta dan anaknyer

Di  suatu petang yang nyaman…….dibawah sebatang pokok kurma nan layu yang agak-agak tak berapa sihat, berehatlah dua ekor unta, ibu dan anak kecilnya setelah selesai makan. Si anak yang kecil lentuk-lentuk manja dicelah perut ibunya yang sedang baring kekenyangan. Sambil dua beranak itu berehat, anaknya  yang kecil tiba-tiba bangun sambil bertanya pada ibunya.
Anak : Ibu….mengapa tapak kaki kita besar sangat…..tak padan dengan betis?
Ibu    : Sebabnya….kita selalu berjalan dipadang pasir yang jerlus. Bila tapak kaki kita besar, kaki kita tak terbenam dalam pasir yang jerlus tu.
Anak: Oooooo……(dia pun bertanya lagi…)  Mengapa bulu mata kita panjang dan melentik cantik?
Ibu  : sebabnya….bila dipadang pasir, kita terdedah dengan pans matahari dan habuk pasir yang ditiup angin……bulu mata kita menghalang pasir dari masuk kedalam mata.Mata kita tak sakit la.
Anak : Ooooo…..(dia bertanya lagi…) Mengapa kita ada bonggol yang besar diatas belakang kita…..berat tuuu?
Ibu  : Sebabnya ….dipadang padang pasir tak ada air…..jadi bila berjalan jauh kita boleh simpan air dalam lemak di bonggol belakang kita. Jadi kita boleh hidup dipadang pasir tanpa air lebih lama.
Anak : Waaaa….terrer la kita kan ibu. Kita ada banyak kelebihan dipadang pasir ya kan ibu…..tapak kaki yang besar,…bulu mata yang panjang dan cantik,…ada bonggol lagi boleh simpan air kan ibu……….Tapi kan ibu……apa yang kita buat kat dalam zoo ni?
Terdengar soalan maut dari anaknya itu, Si Ibu terus tangkap sedih dan meraung…….WAaaaaa….nak balikkkkkkk !!!!!!!!!!

No comments: